Het overlijden van een naaste brengt altijd verdriet met zich mee. En tegelijkertijd komt er veel op je af. Er moeten praktische keuzes worden gemaakt, terwijl je hoofd en hart daar misschien nog helemaal niet aan toe zijn.
In deze blog vertellen we wat je moet regelen bij een overlijden, met een checklist overlijden, “Wat regelen bij overlijden – in duidelijke stappen”, met rust en aandacht. Zodat jij niet alles alleen hoeft te dragen. Je kunt ons altijd en vrijblijvend bellen, dag en nacht 7 dagen per week voor de hulp die jij wenst. 085-130 68 25. Kijk ook op onze pagina wat er komt kijken bij het regelen van een uitvaart.

1. Vaststellen van het overlijden – huisarts bellen
Als een dierbare overlijdt, moet een arts het overlijden officieel vaststellen. Bij een overlijden thuis bel je de huisarts. In een ziekenhuis of zorginstelling gebeurt dit automatisch. Na de lijkschouw stelt de huisarts dan een overlijdensverklaring op. Die is nodig om verder iets te kunnen regelen, zoals de uitvaart regelen of aangifte bij de gemeente. Als de overledene door de huisarts geschouwd is en een arts al mondeling heeft gezegd ‘Dit is een natuurlijke dood’, dan mag de schriftelijke bevestiging ervan later volgen en kunnen het vervoer en de verzorging worden uitgevoerd.
2. Bel een uitvaartbedrijf
Zodra het overlijden officieel is vastgesteld, kun je een uitvaartbedrijf bellen. Dat noemen ze ook wel “het overlijden melden”. Kies voor een ervaren en gerenommeerd bedrijf om de uitvaart te regelen, kiest een uitvaartbedrijf met goede reviews. Let op: bij sommige uitvaartorganisaties, zoals DELA en Monuta gaat de teller gelijk lopen. Vaak starten ze gelijk met een starttarief ofwel aannametarief van 2100 – 2600 euro. Zie ook wat de consumentenbond schreef over “schimmige kosten”. Kompaan uitvaartzorg heeft wel een transparant tariefbeleid met een basistarief van 695 euro en de meerkosten op basis van werkelijk bestede uren en afgenomen diensten. Zo ben je vrij in je keuzes en zie je precies waar iedere euro naartoe gaat.
Het uitvaartbedrijf bespreekt telefonisch wat er op dat moment allemaal voor de uitvaart geregeld moet worden. Denk aan het overbrengen (vervoeren) en verzorgen van de overledene en het plannen van afspraak om de uitvaartwensen te bespreken.
3. Wensen en keuzes bespreken
Iedere uitvaart is anders. De uitvaartondernemer komt bij je thuis of op een andere gekozen locatie samen je wensen en keuzes bespreken. Dit noemt met ook wel “de uitvaart regelen”. Wil je thuis afscheid nemen of op een andere plek? Begrafenis of crematie? In een kleine kring of juist met een bredere groep?
Ook worden de rouwkaart, muziek, sprekers en persoonlijke elementen voor de dienst besproken. Soms zijn er vooraf al wensen vastgelegd. Ook wordt gekeken of er een uitvaartverzekering of wilsbeschikking is. Bij uitvaartbedrijven die werken volgens het Keurmerk Uitvaartzorg ontvang je altijd vooraf een kostenopgave. Zo ook bij Kompaan uitvaartzorg.
4. Uitvaart en kosten – gemeentelijke uitvaart & bijzondere bijstand
Wie gaat de uitvaart regelen? De nabestaanden regelen vaak de uitvaart voor hun overleden. Eén persoon zal de officiele opdrachtgever worden en zal naast de contactpersoon voor de uitvaartondernemer ook degene zijn die tekend voor de kostenopgave en rekening van de uitvaart. De verzekering kan een uitkering doen n.a.v. de verklaring van overlijden. Maar het kan ook zijn dat er geen middelen zijn om de uitvaart te bekostigen. Dan kan in de gemeente waar de overledene is overleden een aanvraag worden gedaan voor een Gemeentelijke uitvaart of een beroep worden gedaan op de Wet bijzondere bijstand. Bij een gemeentelijke uitvaart kijkt de gemeente of er bezittingen zijn of eventuele schulden van de overledene en zal indien niemand deze kosten op zich wil nemen, de uitvaart verzorgen. Let wel, hier regelt de gemeente alles en is er vaak geen inspraak van familie/vrienden/nabestaanden mogelijk. Indien er door de nabestaanden een beroep wordt gedaan op de Wet Bijzondere bijstand, kan de gemeente een bedrag ter beschikking stellen aan een familie zodat ze de factuur van de uitvaart kunnen betalen.
5. Officiële documenten bij overlijden
Aangifte van Overlijden en verlof tot cremeren of begraven
Een akte van overlijden is een officieel document dat aantoont dat iemand is overleden. Het wordt opgemaakt door de Burgerlijke Stand van de gemeente waar de persoon is overleden, na aangifte van overlijden. De akte van overlijden is nodig voor diverse administratieve handelingen, zoals het regelen van de uitvaart en het afwikkelen van de nalatenschap. Het verlof tot begraven of cremeren is een officieel document dat nodig is om een overledene te mogen begraven of cremeren. Het wordt afgegeven door de gemeente na aangifte van overlijden en nadat een arts het overlijden heeft vastgesteld. Het is verplicht om dit verlof te hebben voordat de uitvaart kan plaatsvinden. Dit kun je zelf regelen bij de burgerlijke stand, maar wordt vaak gefaciliteerd door de uitvaartondernemer.
6. Familie en vrienden informeren
Het uitvaartbedrijf denk samen met je na over hoe jullie het overlijden willen delen. Soms is een traditionele rouwkaart passend, soms een digitaal bericht of een persoonlijk telefoontje. Alles mag, niets moet. Het uitvaartbedrijf helpt je desgewenst met het ontwerp, de tekst en de verzending – zodat het delen van dit verdriet ook iets liefdevols wordt.
7. De uitvaart en het afscheid
Het uitvaartbedrijf kan je in het hele proces rondom de uitvaart en het afscheid ondersteunen. Samen maak je een draaiboek en een to-do-list van de komende dagen. Rouwbezoeken en condoleance momenten worden ingepland, net als de dag van de uitvaart. Voor de dag van de uitvaart wordt een draaiboek gemaakt, eventueel met de hulp van een ritueelbegeleider. Je kiest wat je zelf wilt doen en waarin je graag ontzorgd of ondersteund wilt worden.
8. Na de uitvaart; nazorg en rouwverwerking
Het is belangrijk om te onthouden dat de periode na een uitvaart voor iedereen anders is. Rondom nazorg en rouwverwerking zijn er veel praktische en emotionele stappen die gezet moeten worden, verschillen per situatie en persoon. Het is raadzaam om de tijd te nemen en te doen wat goed voelt, zowel praktisch als emotioneel.
Praktische zaken:
- Administratie afwikkelen: opzeggen abonnementen en lidmaatschappen: Kranten, tijdschriften, sportschool, huishoudelijke hulp, koninklijke onderscheiding
- Contact opnemen met banken en verzekeraars: afhandeling van rekeningen en verzekeringen, uitkering, goede doelen, scootmobiel. Maar ook zaken als partner pensioen en ouder pensioen.
- Regelen van de erfenis: Afhandeling van de nalatenschap, eventueel met tussenkomst van een notaris.
- Verzorgen van een dankbetuiging: Naar aanleiding van de condoleances en steunbetuigingen.
- Verzorgen van een bedankkaartje of bidprentje: Eventueel met een persoonlijke boodschap of herinnering.
- Regelen van de asbestemming of grafsteen: Na een crematie of begrafenis.
- Opruimen van de woning: Indien nodig en gewenst.
- Het verkopen of opzeggen van een koopwoning huurwoning
- Contact opnemen met overheidsinstanties: Afhankelijk van de situatie.
9. De erfenis – verklaring van erfrecht nodig
Een verklaring van erfrecht is een officiële akte, opgesteld door een notaris, waarin staat wie de erfgenamen van een overledene zijn, of zij de nalatenschap hebben aanvaard, en wie bevoegd is om namens de nalatenschap te handelen, zoals het beheren van bankzaken. Dit document is nodig om officiële instanties, zoals banken, te overtuigen van de bevoegdheid van de erfgenamen om actie te ondernemen.
De notaris helpt je ook met diverse belangrijke keuzes rondom de erfenis en het testament. Zo kan het zijn dat je de erfenis verwerpt, je kunt de erfenis aanvaarden, maar ook beneficiair aanvaarden. Lees hier meer over het beneficiar aanvaarden. Het is belangrijk dat het duidelijk is wat de inhoud van het testament is en wie wat uit de erfenis en bezittingen krijgt.
Wat regelen bij een overlijden? Vragen?
Wil je alvast je uitvaartwensen vastleggen of bespreken of weten wat er allemaal komt kijken bij een overlijden? Neem gerust contact met ons op.
Neem contact op

